Skip to content

Asiakas

Kuvauksen kirjoitti: L5243 / Jere Luukkonen

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Asiakas on tuotteesta / palvelusta maksaja tai sen tilaaja. Se voi olla esim organisaatio, yritys tai yksityisasiakas. Asiakkaita voi olla useita erityypppisiä. Asiakas tyypit jaetaan suoraan, epäsuoraan, sisäiseen ja ulkoiseen. Asikas suorittaa vastineena sovitun maksun, rahana, tuotteena tai palveluna.

Sisäinen asiakas toimii saman yrityksen sisällä. Silloin asiakas voi olla vaikkapa toinen osasto tai meneillään oleva projekti, joka tarvitsee palvelua muulta osastolta / prosessilta. Raha siis siirtyy yrityksen tai organisaation osastoilta toiselle. Suurissa yrityksissä on paljon sisäisiä asiakkuuksia. Lyhyt esimerkki: Yrityksen viestintä puoli tarvitsee IT-puolelta osaamista verkkosivuihin.

Ulkoinen asiakas ei nimensä mukaan toimi samassa yrityksessä. Ulkoista asiakasta voisi kuvailla perinteiseksi asiakkaaksi, joka on esim joku muu yritys tai yksityishenkilö. Ulkoinen asiakas voi olla suora tai epäsuora asiakas.

Epäsuora asiakas ei ole varsinaisessa yhteydessä palvelun / tuotteen toimittajan kanssa eli ei siis tapaa / näe alkuperäistä toimittajaa vaan jokin välikäsi hoitaa asian. Matkalla toimittajalta tilaajalle, välissä voi olla useampiakin välikäsiä. Tuotteen / palvelun hankkiin, jokin taho joka myy sitä sitten eteenpäin. Vaikka asiakas ei ole suorassa yhdeydessä palvelun tuottajaan ei pidä asiakkaan mielipiteen tärkeyttä unohtaa. Lyhyt esimerkki: Paikallinen IT-firma ostaa Microsoftilta Officet. Sitten IT-firma tarjoaa niitä kunnan palveluihin IT-tuen kanssa.

Suora asiakas on yksinkertaisesti palvelun tai tuotteen tilajaa. Selventävä esimerkki: McDonaldsin autokaistalta ostat ranskalaiset, olet suora asiakas.

Muuta aiheeseen liittyvää

Asiakas on hyvin laaja käsite. Asikkaat ovat perus asia koko taloudessa ja ilman asikkaita ja heidän tarpeitaan ei ole muutakaan eli yrityksiä, organisaatioita tai kaupankäyntiä. Asikkaiden palautteella on siis suuri merkitys ja niiden pohjalta kehitystyö. Kilpailu markkinoilla ja tuotteiden jatkuva kehitys ja parantelu luovat asiakkuutta. Ei tule kysyntää ilman asiakkaita.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa