Skip to content

Projektipäällikkö - Project Manager

Kuvauksen kirjoitti: Pasi Koskinen, M3586

Kuvaus

Projektin sisältäessä useita osia tai projektissa työskentelee useita henkilöitä, on projektille hyvä määritellä projektipäällikkö. Projektipäälliköltä vaadittava pätevyys riippuu projektin monimutkaisuudesta ja riskialttiudesta. Yleensä projektipäällikkö ei osallistu itse tehtävien tekemiseen, hänen vastuulleen jää tavoitteiden ja toimintamallien määrittely, projektitiimin hallinnointi, vastaantulevien ongelmien ratkaisu, kommunikointi eri sidosryhmien välillä, varmistaa eri osapuolten välinen yhteistyö sekä projektin ajan, laadun ja kustannusten valvonta. Projektipäällikkö laatii projektisuunnitelman ja operatiivisesti johtaa projektia hyväksytyn suunnitelman mukaan. Hän ohjaa tiimin työskentelyä ja raportoi projektin etenemisestä tilaajalle ja ohjausryhmälle.

Ohjelmistokehityksen projektipäälliköllä on hyvä olla projektinhallinta taitojen lisäksi myös kokemusta ohjelmistokehityksestä. Nykyään erilaisten ketterien suunnittelumallien hallinta kuten XP, Scrum ja DSDM ovat lähes välttämättömiä. Ohjelmistokehityksen projektipäälliköllä on myös hyvä olla tietämystä ohjelmistokehityksen elinkaaresta, erityisesti vaatimusmäärittelyn laatimisesta ja ohjelmistotuotannon eri käytänteistä ja käytettävistä teknologiosta.

IPMA:n luoma Individual Competence Baseline (ICB) on maailmanlaajuinen standardi yksilötason pätevyyteen projekti-, ohjelma- ja salkunjohtamistoiminnassa. Projektipäällikön pätevyysalueiksi kuvataan käytäntö-, näkökulma- ja ihmispätevyydet. Alueet sisältävät erilaisia vuorovaikutustaitoja, menetelmiä, työkaluja ja tekniikoita onnistuneen projektin aikaansaamiseksi. Projektipäälliköltä ei odoteta täydellisyyttä jokaisessa pätevyysalueessa, mutta ammattilaisella tulisi olla osa-alueet hallinnassa.

Käytäntöpätevyydet

Projektipäällikön tehtävä on valita projektille toteutusmalli, joka on kuvaus toteutuksen ja johtamisen valinnoista periaatetasolla. Hän ymmärtää ja viestii tiimille ja muille osapuolille projektin päämäärät, tavoitteet ja hyödyt. Näillä tarkoitetaan erilaisia vaatimuksia ja odotuksia koskien tuloksia ja tavoitteita, sekä niiden priorisointi tärkeysjärjestykseen. Projektin tuotostavoitteiden saavuttaminen on projektipäällikön vastuulla. Hän hallinnoi muutoksia projektissa, siten että ennalta määritetyt hyödyt toteutuvat. Hän hyödyntää projektisuunnittelua ja viestintää projektin ohjaamiseen ja suunnitteluun. Hänen vastuullaan on projektisuunnitelman laatiminen ja sen hyväksyttäminen. Projektipäällikön tehtävänä on projektin operatiivisen toiminnan johtaminen sekä eri osapuolien toiminnan koordinointi. Hän keskittyy myös projektiryhmänsä kannustamiseen ja motivointiin sekä ratkoo mahdollisia ongelmia, jotka estävät projektin etenemistä. Hän huolehtii, ettei projektin laajuus lipsu hallinnoimalla projektin laajuutta ja vaatimuksia.

Projektipäällikkö käsittelee erilaiset tarpeet, huolet ja odotukset eri sidosryhmiltä sekä pitää heihin aktiivisesti yhteyttä. Hän suunnittelee sekä hallinnoi aikatauluja ja kustannuksia koko projektin ajan. Hän varmistaa ja valvoo tuotteen tai palvelun laadun kuten se on vaatimuksissa ja organisaatiossa määrätty. Hän suunnittelee ja hallinnoi projekteihin riippuvia rahoituksia sekä resursseja. Hän tekee projektiin tarvittavia hankintoja, tarkastaa sekä hyväksyttää projektin laskut ja hallinnoi luotuja sekä uusia sopimuksia yhteistyökumppaneiden kanssa. Hänen tehtävänään on raportoida projektin omistajalle, ohjausryhmälle sekä tarvittaessa johtoryhmälle ja vastaa ohjausryhmän päätöksien toteutuksista projektissa. Hän viestii ja informoi projektin sisäisesti ja ulkoisesti sekä vastaa projektin viestintäsuunnittelusta, viestinnästä ja dokumentoinnista. Hän tunnistaa, priorisoi ja alkaa toimimaan riskien ja mahdollisuuksien suhteen. Hän hallinnoi käytettäviä resursseja kuten on suunniteltu ja sopii mahdollisista muutoksista tarvittavien osapuolien kanssa.

Näkökulmapätevyydet

Projektipäällikön on tunnettava toimintaympäristönsä. Hänen on tunnettava, kuinka projekti on sidoksissa koko organisaation strategiaan, organisaation sisäiset ja ulkoiset rakenteet sekä prosessit, jotka muodostavat koko projektin toimintaympäristön. Hän tuntee projektin rajapintojen määrän ja näiden keskinäiset riippuvuudet toisiinsa. Hän tuntee projektiin liittyvät lait, standardit, määräykset sekä työkalut. Hän ymmärtää organisaation ja projektitiimin henkilökohtaiset tavoitteet sekä päämäärät ja osaa hyödyntää näitä omassa johtamisessaan. Hän tuntee organisaation kulttuurin, tavat ja arvot.

Ihmispätevyydet

Projektipäälliköltä odotetaan johtajuutta, joka vaatii hyviä viestintä-, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja. Hyvä projektipäällikkö pystyy rakentamaan suhteita ja sitoutumaan. Hän kykenee viestimään, valmentamaan, mentoroimaan sekä fasilitoimaan ja pystyy käsittelemään ristiriita- ja kriisitilanteita. Hänellä on kyky edistää avoimen ja luovan ryhmän toimintaa, jolloin kaikki jäsenet voivat myötävaikuttaa ja työskennellä mahdollisimman hyvin. Hän kykenee neuvottelemaan siten, että tulokset, joita projektissa saavutetaan, ovat projektin edun mukaisia sekä kaikkien osapuolten hyväksyttäviä.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen