Skip to content

Työtarina - Job Story

Kuvauksen kirjoitti: Noora Backlund

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Työtarina on palvelun määrittelyvaiheessa käytettävä konsepti, jossa haluttuja toiminnallisuuksia muotoillaan toiminnallisuuksien käyttöön liittyvien tarpeiden ja vaatimusten mukaan. Siinä missä käyttäjätarinan (eng. user story) päähuomio on toiminnallisuuden käyttäjässä, työtarinassa huomio on varsinaisessa toiminnossa ja siihen liittyvissä vaatimuksissa.

Työtarinan komponentit

Työtarina koostuu kolmesta komponentista:

  • Tilanne: missä tapauksessa työtarinassa kuvatun toimenpiteen tulisi ilmetä.
  • Motivaatio: motivaatio kertoo miksi lopputulos on tärkeää
  • Lopputulos: mikä on se, mitä työtarinassa halutaan tapahtuvan?

Nämä kolme yhdistämällä päästään seuraavanlaiseen toteamukseen:

"Kun ___(tilanne)___ haluan, että ___(motivaatio)___ jotta ___(haluttu lopputulos)___."

Englanniksi: "When ____, I want to ____, so I can ____." (Lähde: Klement, A.)

images/job-story-format.md

Työtarinan englanninkielinen formaatti (lähde: Klement, A.)

Työtarina esimerkiksi:

"Kun verkkosivujen yhteydenottolomakkeen kautta lähetetään viesti, haluan saada sähköposti-ilmoituksen, jotta pystyn reagoimaan yhteydenottoon nopeammin."

Käyttäjätarinana vastaava olisi muotoa:

"Markkinoinnista vastaavana henkilönä haluaisin saada sähköpostilla viestin kun asiakas lähettää yhteydenottopyynnön verkkosivujen kautta, jotta pystyn reagoimaan viestiin nopeammin."

Työtarinan käyttötilanteet

Työtarina soveltuu käytettäväksi tilanteessa, jossa palvelun käyttäjän merkitys palvelun toimintaan on vähäinen, eikä käyttäjien motivaatioihin tai toimintatapoihin ole syytä pureutua tarkemmin. Tilanteissa, joissa käyttäjät ovat samankaltaisia, tai varsinaiset käyttäjien persoonat ja ominaisuudet eivät juurikaan poikkea, voi laajojen käyttäjätarinoiden laatiminen tuottaa ylimääräistä tietoa, jolla ei ole lopuksi merkitystä varsinaisen lopputuloksen kannalta. Esimerkkejä tilanteista ovat esimerkiksi järjestelmien välille kehitettävät toiminnallisuudet, tai hyvin rajatulla käyttöliittymällä käytettävät palvelut (kuten esimerkiksi maksupäätteet).

images/assumptions-in-user-story.md

Käyttäjätarinaan liittyvät oletukset (lähde: Klement, A.)

Työtarinan rajoitukset

Tilanteissa, joissa käyttäjiin liitettävät ominaisuudet oleellisesti muuttavat palvelun toimintaa tai vaatimuksia, tuottavat käyttäjätarinat todennäköisesti yhä enemmän lisäarvoa. Työtarinoilla voi esimerkiksi olla hankala kuvata helppokäyttötoimintoja tai vanhuksiin tai lapsiin kohdistuvien palvelujen vaatimuksia, kun käyttäjän ominaisuudet ovat näissä vaatimuksissa etusijalla.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen