Skip to content

Error management - vianhallinta

Kuvauksen kirjoitti: Joonas Niinimäki, M3268.

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Johdanto

Error management eli vianhallinta on yleispätevä termi, joka kattaa sisälleen laajan kirjon erilaisia käsitteitä ja elementtejä aina hallinnollisista vian hallinnasta juuritason ohjelmistokehityksessä ilmeneviin koodin vikojen hallintaan asti.

Hallinnollinen vianhallinta

Hallinnollisessa vianhallinnassa projektissa ilmenevät ongelmat ovat systemaattisia ryhmän manageroinnin ja rakenteen ongelmia. Hyvin rakennetussa tiimissä on esimerkiksi otettava huomioon ihmisen psykologiset kognitiiviset, eli tiedolliset vinoumat.

Esimerkiksi innovointi on usein ristiriitainen ja kaoottinen prosessi, ja on ihmisaivoille tyypillistä erehtyä pitämään eri ideoita hyvinä tai huonoina sen perusteella miten lähelle ne vastaa omia ajattelutapojaan. Hyvältä kuulostanut idea voikin lopulta osoittautua huonoksi ja tästä syystä on pidettävä huolta siitä, että eri innovaatiota tutkitaan tarpeeksi ennen kuin ne hyväksytään tai hylätään.

Ohjelmistotuotannon vianhallinta

Ohjelmistotuotannossa vianhallinnalla tarkoitetaan yleisesti sellaisia korjauksia koodiin, joita on ohjelmiston testaamisen aikana havaittu. Tälläisiä virheitä tai poikkeuksia voi esiintyä esimerkiksi kyberturvallisuuden aukkoihin liittyvät virheet, vääränlaisen syötteen aiheuttamat virheet tai vaikka vanhempi selainversio, joka ei tue palvelussa käytettyä uudempaa teknologiaa.

Ohjelmoinnissa koodia pyritään kehittämään niin, että siinä käsitellään ns. koodillisen virhe – ja poikkeuskäsittelyn avulla sellaisia virheitä tai poikkeuksia, joiden arvioidaan ilmenevän yleisimmin tai olevan kriittisimpiä ohjelmiston käytettävyyden kannalta loppukäyttäjälle.

Asiakkaan näkökulmasta lopputuote ei ole kovin hyvälaatuinen jos se rikkoutuu heti julkaisussa testaamattomuuden tai koodin viankäsittelyn puutteen takia. Se voidaan siis nähdä eräänä laadunvarmistuksen elementtinä, jonka tavoitteena on varmistaa ja taata tuotetun ohjelmistopalvelun laatu asiakkaalle.

Vianhallinta ohjelmistotestauksen tavoitteena

Ohjelmistotestauksen eräs tavoite on pyrkiä etsimään ohjelmistossa ilmeneviä virheitä. Hyvin suunniteltu ohjelmistotestaaminen pyrkii priorisoimaan sellaisia mahdollisia ohjelmistollisten virheiden tai poikkeuksien testejä, jotka ovat siis ohjelmiston käytön ja toiminnallisuuden kannalta joko todennäköisimpiä virheitä ja poikkeuksia tai kriittisimpiä ohjelmiston toiminnallisuudelle.

On tiedostettava, että ei ole realistista pystyä testaamaan ja korjaamaan ihan jokaista mahdollista bugia, jota ohjelmistossa voidaan kohdata käytettävissä olevien resurssien (raha, aika, jne.) takia, mutta käytettävissä olevien resurssien puitteissa olisi pyrittävä testaamaan tärkeimmät mahdolliset ongelmat ja korjata tarvittaessa koodia. Tähän auttaa hyvin laadittu ohjelmistotestaussuunnitelma.

Muuta aiheeseen liittyvää

  • Millaisia mahdollisia virheitä tai poikkeuksia ohjelmistossa voi ilmetä?
  • Millä tavalla niiden käsittelemättömyys voi vaikutta ohjelmistoon?
  • Milloin virhe tai poikkeus on kannattaa testata ja käsitellä?
  • Milloin virhettä tai poikkeusta ei kannata testata ja käsitellä?

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa