Skip to content

Laadunvarmistus (Quality Assurance)

Kuvauksen kirjoitti: Joeli Hokkanen m1888@student.jamk.fi

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Laadunvarmistus (Quality Assurance) on koko projektin elinkaaren mittainen prosessi, jonka tarkoitus on mitata, kehittää ja varmistaa projektin laatua.

Laadunvarmistuksesta ja laadunvalvonnasta (Quality Control) puhutaan usein samassa virkkeessä, ja vaikka ne liittyvätkin toisiinsa, ovat ne silti kaksi eri asiaa. Laadunvalvonta pitää sisällään lähinnä valmiin tuotteen laadun tarkkailua. Eli varmistetaan, että tuote on sitä mitä on luvattu, eikä poikkeamia tuotteen laadussa tapahdu.

Laadunvarmistus taas on pidempi prosessi, joka määrittää ne raamit joita seuraamalla laadunvalvontaa tehdään, sekä ne standardit ja prosessit, joita projektin aikana ja jälkeen laadun takaamiseen käytetään.

Projektin alkuvaiheessa laadunvarmistuksen piikkiin voitaneen lukea ainakin testaus- ja riskienhallintasuunnitelmien laatimisen. Näiden suunnitelmien ajan tasalla pitäminen, ja sen varmistaminen että niitä noudatetaan on sitten osa projektin aikaista laadunvarmistusta. Testaussuunnitelmasta myös ilmenee ne hyväksyntä-, integraatio-, regressio- ja ylläpitotestaustoimet, joita laadunvalvonnassa käytetään.

Laadunvarmistus pyrkii myös puuttumaan projektin mahdollisiin laatuun vaikuttaviin ongelmakohtiin ja kehittämään prosesseja parempaan suuntaan. Tätä varten on olemassa erilaisia laadunvarmistusmenetelmiä, joita projektissa on mahdollista hyödyntää. Tällaisia ovat mm. erilaiset RAMS-standardit (Reliability, Availability, Maintainability, Safety; luotettavuus, saatavuus, huollettavuus ja turvallisuus) ja -analyysit sekä Six Sigma -menetelmä.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa