Skip to content

Laatupaallikko - Quality Manager

Kuvauksen kirjoitti: N4915, Björklund Jake

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Laatupäällikkö on henkilö, joka vastaa yrityksen toimintojen laadunhallinnasta. Käytännössä laatupäällikkö tutkii ja ohjaa yrityksen toimintaa siten, että yrityksen sisäiset laatuvaatimukset täyttyvät optimaalisesti. Laatuvaatimusten pohjana toimivat lait ja käytänteet, joita yritysten täytyy toimialallaan noudattaa. Lakien lisäksi yrityksen omat tavoitteet muovaavat sen laatuvaatimuksia ja markkinataloudessa myös asiakkaiden tarpeet ovat ratkaisevassa osassa määriteltäessä tuotteen tai palvelun laatuvaatimuksia. Laadunhallinnassa voidaan hyödyntää myös ulkoisia standardeja, joista ehkä tunnetuin on laatujärjestelmä ISO 9000. Laatustandardit sekä helpottavat laatupäällikön työskentelyä että viestivät asiakkaille yrityksen toimintojen täyttävän tietyn standardin asettamat vaatimukset. Laatupäällikön työ kytkeytyy täten täysin siihen, miten laatu otetaan huomioon yrityksen toiminnoissa.

Laatu

Tarkasteltaessa laatua käsitteenä se on yksinkertaisimmillaan ymmärrettävissä fyysisiä tuotteita käsiteltäessä. Esimerkiksi valmistettaessa prosessoreita jokaisen yksittäisen prosessorin laatuvaatimuksena on sen kyky saavuttaa operatiivinen kellotaajuus ennakkoonmäärätyllä maksimijännitteellä. Jos prosessori ei tähän kykene, niin se joko siirretään alempaan tuotesegmenttiin - jos se täyttää sen laatuvaatimukset - tai hylätään täysin, eli kierrätetään raaka-aineiksi. Prosessorin tapauksessa laatu käsitteenä kattaa sekä itse tuotteen ominaisuudet että kaikki sen syntyyn johtaneet prosessit, joista tärkeimpinä voidaan nostaa esiin tuotanto, kehitys ja suunnittelu.

Ohjelmistotuotannossa laadun käsitteestä tulee tavanomaista abstraktimpi, koska ohjelmiston laadun määritys voi olla todella haastavaa, sekä myös vaihdella täysin ohjelmistokohtaisesti. Ohjelmiston laatua voidaan kuitenkin tarkastella muunmuassa suorituskyvyn, luotettavuuden, turvallisuuden ja käytettävyyden suhteen. Näistä suorituskykyä pystytään usein mittaamaan esimerkiksi latausaikojen ja muistinkäytön osalta. Luotettavuuden ja turvallisuuden testaus on vaikeampaa ja vaatii usein pitkäjänteistä kokeilua, jotta testaaja kohtaa tilanteen, jossa ohjelmisto ei toimi odotetunlaisesti, eli löytyy niin sanottu bugi. Bugien lukumäärä ja vakavuus on ehkä tavanomaisin ohjelmiston laadun määre, mutta bugien vähäisyyskään ei suoraan tee ohjelmistosta laadukasta.

Mahdollisesti paras tapa mitata ohjelmiston laatua on tarkastella täyttääkö se sille asetetut vaatimukset. Tämä edellyttää ohjelmiston vaatimusten määrittelyä etukäteen - eli niin sanottua vaatimusmäärittelyä - mikä toimii perustana ohjelmiston kehitykselle. On tärkeää huomioida, että koko ohjelman kehitys tähtää näiden vaatimusten täyttöön ja siten ohjelmiston laatu on jatkuvasti läsnä ohjelmistokehityksessä, eli jokainen rivi koodia määrittää osaltaan ohjelmiston laadun.

Muuta aiheeseen liittyvää

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa