Skip to content

Myynnin "liidi" - Lead

Kuvauksen kirjoitti: N4915, Björklund Jake

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Myynnin liidi on viittaus potentiaaliseen asiakkaaseen, joka on jollain tavoin ilmaissut kiinnostuksensa yrityksen tuotetta tai palvelua kohtaan. Liidi voi olla joko yksittäinen henkilö tai yritys. Liidit ovat tärkeitä minkä tahansa tuotteen tai palvelun markkina-aseman parantamisessa.

Liidin määritystä helpottaa sen rinnakkaiskäsitteiden suspektin ja prospektin ymmärtäminen. Suspekti on potentiaalinen asiakas, joka sopisi profiilinsa perusteella asiakkaaksi, mutta joka ei ole vielä ilmaissut kiinnostustaan yrityksen tuotetta tai palvelua kohtaan. Prospekti on potentiaalinen asiakas, jonka kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan on jo varmistunut. Liidi sopii siis suspektin ja prospektin väliin potentiaalisena asiakkaana, jonka kiinnostuksesta yrityksen tuotetta tai palvelua kohtaan on viitteitä, muttei varmistusta.

Liidejä voidaan luokitella niiden lämpimyyden perusteella kuumiin, lämpimiin ja kylmiin liideihin riippuen siitä paljonko kiinnostusta potentiaalinen asiakas on osoittanut tuotetta tai palvelua kohtaan. Liidejä voidaan luokitella myös sen perusteella onko niitä hyväksytty markkinointiin (Marketing Qualified Lead, MQL) tai myyntiin (Sales Qualified Lead, SQL). Hyväksyntäperusteena liidejä suodatetaan niiden ominaisuuksien perusteella, eli esimerkiksi opiskelija tai eläkeläinen voidaan tiputtaa jatkosta pois.

Liidien generointi

Liidin synty edellyttää potentiaalisen asiakkaan ja yrityksen tuotteen tai palvelun kohtaamista. Erilaisia kohtaamistapoja on lukuisia, mutta yleisesti merkittävimmät ovat suosittelu ja markkinointi. Suosittelu nojaa asiakkaiden verkostoitumiseen ja se voi olla erittäin vahva liidien generoija. Markkinointi kattaa muunmuassa television, radion ja internetin välityksellä potentiaalisille asiakkaille välitetyn tiedon tuotteesta. Näihin molempiin kytkeytyy nykyaikana sosiaalinen media ja yrityksen näkyvyys, joka kattaa sekä yrityksen omat kotisivut että sosiaalisen median palvelut kuten LinkedIn, Facebook ja Twitter. Näkyvyyden suhteen myös löydettävyys hakukoneissa on tärkeää ja yleensäkin yrityksen imagolla/brändillä voi olla valtava vaikutus liidien generoinnissa. Muita tapoja liidien generoinniksi ovat esimerkiksi arvonnat, tarjouspyynnöt, erinäiset julkaisut ja kotisivun chatti.

Niin sanotut liidimagneetit ovat tehokas tapa houkotella potentiaalisia asiakkaita, eli tämä tarkoittaa jotain uusien asiakkaiden hankkimisen yhteydessä tarjottavaa etua. Etu voi olla esimerkiksi rekisteröinnin yhteydessä tarjottava ilmainen ensimmäinen kuukausi tai ilmaiskäyttäjien oma karsittu versio tuotteesta tai palvelusta. Tämän edun tarjoamisen voi myös yhdistää verkostoitumiseen tarjoamalla olemassaoleville käyttäjille referointipalkkioita, jos he houkuttelevat kaverinsa käyttäjäksi.

Liidien generoinnissa on huomion arvoista muistaa, että tuote tai palvelu määrää, miten liidejä voidaan luoda parhaiten. Oman tuotteen tai palvelun asiakaskunnan tunteminen onkin ratkaisevaa liidien generoinnissa.

Muuta aiheeseen liittyvää

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa