Skip to content

Prosessin Omistaja - Process owner

Kuvauksen kirjoitti: Pasi Koskinen, M3586

Kuvaus

Prosessi on dynaaminen toimintoketju, jolle on määritelty tarve, tuotokset sekä vastaanottaja. Yleensä prosessi lähtee asiakkaan tarpeesta, jolle tehdään tuotokset, jotka asiakas vastaanottaa. Näitä prosesseja kutsutaan ydinprosesseiksi. Sisäisiä prosesseja, jotka mahdollistavat ydinprosessien onnistumisen kutsutaan tukiprosesseiksi. Funktionaalisessa organisaatiossa toiminnot jaetaan vastuualueisiin kuten myynti, markkinointi ja hallinto. Prosessijohtamisessa pyritään luopumaan funktionaalisesta organisoitumisesta luomalla prosessikokonaisuuksia. Tällöin käydään läpi prosessiketju välittämättä organisaation eri osastoista. Prosessiorganisaatiossa prosessin omistajalla on mahdollisuus vaikuttaa resursseihin, jotka liittyvät prosessin toimintaa.

images/pizza.PNG

Pizzerian asiakasprosessi (Lähde: Ohjelmistotuotannon käytännöt 2011.)

Prosessin omistajan vastuulla on koko prosessi kokonaisuutena. Hän suunnittelee prosessin kulun, ohjaa prosessia vastaamaan tavoitteita, ennakoi mahdollisia muutoksia toimintaympäristössä sekä arvioi prosessin suorituskykyä asiakkaan, henkilökunnan sekä talouden kannalta. Omistajan vastuulla on arvioida ja toteuttaa riittävät resurssit prosessille sekä tarvittaessa kehittää prosessia ongelmakohtien ilmetessä. Prosessi voidaan myös jakaa useisiin osaprosesseihin, jolloin prosessin omistaja voi jakaa osaprosesseille omistajat. Prosessin omistajan roolit voidaan jakaa kolmeen eri ryhmään. Kaikki kohdat eivät jokaisen prosessin kohdalla toistu, mutta omistajalla on hyvä olla käsitys kokonaisuudesta.

Prosessin ymmärtäminen:

  • Kommunikoi muiden prosessien omistajien kanssa prosessien välissä olevista rajapinnoista sekä kunkin prosessin tärkeimmistä tuotteista ja palveluista.
  • Tunnistaa prosessin ja kykenee kuvaamaan sen.
  • Varmistaa prosessin toimintamallin olevan organisaation toimintaperiaatteiden mukainen.
  • Pystyy tunnistamaan prosessin osaamiset, työkalut sekä ohjeistuksen.
  • Käynnistää prosessin mittaamisen strategian mukaisesti.
  • Viestii prosessiin liittyvien henkilöiden kanssa, jotta he ymmärtävät kokonaisuuden ja oman roolinsa prosessissa.

Prosessin vakiinnuttaminen:

  • Sopii prosessiin kiinnitettävistä resursseista sekä mahdollisista bonuksista prosessin sisällä.
  • Viestii mahdollisista prosessin tarpeista esimiehille sekä johtajille.
  • Huolehtii, että prosessin kriittiset työkalut sekä työohjeet ovat kunnossa ja käytössä.
  • Kehittää prosessin sisäiset työohjeet sekä hankkii tarvittavat työkalut.
  • Huolehtii prosessiin liittyvien henkilöiden tarvittavasta osaamisesta ja tarvittaessa koulutuksesta.
  • Reagoi nopeasti muutoksiin sekä poikkeustilanteisiin.

Prosessin parantaminen:

  • Sopii prosessin sisäisistä kehittämistavoitteista strategian mukaan sekä huolehtii mahdollisista palkitsemisista.
  • Arvioi tavoitteiden toteutumista suhteutettuna suorituskykyyn.
  • Havaitsee parhaita käytäntöjä prosessin sisällä sekä pystyy tuomaan niitä organisaation ulkopuolelta.
  • Käynnistää tarvittaessa kehityshankkeita ja edistää prosessin sisällä työskentelevien oppimista.
  • Pystyy mukautumaan muutokseen sekä tunnistaa prosessin kannalta haitalliset kehitystoimenpiteet.
  • Jatkuvasti arvio sekä kehittää prosessia maksimoidakseen asiakastyytyväisyyden sekä sisäisen tehokkuuden.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen