Skip to content

Palvelukuvaus - Service Description

Kuvauksen kirjoitti: Noora Backlund

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Palvelukuvaus kertoo tuotteesta, sen toiminnallisista sekä ei-toiminnallisista ominaisuuksista. Palvelukuvauksesta käy ilmi, mitä palvelu tai tuote tekee, miten se toimii ja mitä siltä voi odottaa. Päivittäisessä elämässä palvelukuvauksia tulee vastaan esimerkiksi vakuutussopimuksen mukana, tai puhelinliittymän avauksen yhteydessä: kyseessä on se pienellä präntillä varustettu paperi, jota kukaan ei koskaan lue, ennen kun pitää lähteä selvittämään, paljonko se vakuutuksen omavastuu oikein oli, ja missä tilanteissa vakuutusyhtiö ei sitä suostukaan maksamaan. Ohjelmistoalalla palvelukuvaukset eivät yleensä ole aina yhtä pientä pränttiä kuin vakuutusyhtiöillä, mutta perusidea on sama: palvelukuvaus kertoo, mitä kyseinen tuote tai palvelu tekee, mitä se kattaa, miten sitä käytetään ja mitä siltä tulee odottaa. Palvelukuvauksen kohderyhmä on asiakas.

Palvelukuvauksen sisältämiä asioita avataan alla tarkemmin käyttäen esimerkkinä Omakanta-palvelun palvelukuvausta. Läpi käytävät asiat ovat otsikoitu esimerkkidokumentin mukaisessa järjestyksessä. Todellisuudessa palvelukuvausten rakenne ja niiden sisältämät tiedot vaihtelevat hyvinkin paljon eri toimijoiden välillä, mutta pääpiirteittäin kaikissa vastataan kysymyksiin "Mitä tämä tekee? Mitä sillä tehdään? Miten se toimii? Mitä tulee huomioida?".

Palvelun kuvaus

Palvelun kuvaus keskittyy vastaamaan kysymyksiin "Mikä tämä tuote on, ja mitä sillä tehdään?". Omakannan esimerkissä kerrotaan, että kyseessä on tietovaranto, jonne käyttäjät voivat tallentaa omaan terveyteensä liittyviä tietoja. Konseptia myös tarkennetaan esimerkein siten, että lukijalle jää selvä käsitys siitä, mitä tietoja, mihin käyttöön ja miksi tiedot tallennetaan. Palvelun kuvauksessa määritetään esimerkissä myös kohderyhmä, joille palvelu on tarkoitettu (16 vuotta täyttäneet henkilöt).

Esimerkin palvelun kuvauksessa on mainittu myös käyttöliittymät ("Hyvinvointisovellukset"), joilla dokumentin kohteena olevaa palvelua voi käyttää, sekä kuvattu näiden mahdolliset ilmenemismuodot lyhyesti (esim. "tietokoneella käytettävä palvelinpohjainen sovellus", tai "mittalaite, esim. verensokeri- tai aktiivisuusmittari").

Palvelun käyttö

Palvelun käyttöä kuvaavassa osiossa kuvataan tarkemmin palvelun varsinaista käyttötapahtumaa, eli vastataan kysymykseen "Miten palvelua tai tuotetta käytetään?". Esimerkkitapauksessa kuvataan tapa, jolla palvelua voi käyttää (aiemmin mainitulla hyvinvointisovelluksella), sekä käydään läpi palvelua koskevat käyttöehdot. Osiossa käsitellään käyttöön liittyviä ehtoja, esimerkiksi mahdollisia käyttökertoihin tai käyttömuotoihin riittyviä rajoituksia, tai käyttöoikeuden voimassaoloa. Myös muut mahdolliset varsinaiseen käyttöön liittyvät liitännäistoiminnot, kuten esimerkkitapauksessa suomi.fi tunnistautumisen käyttö, käsitellään tässä kappaleessa.

Palveluaika ja käyttökatkot

Tämä osio keskittyy palvelun taustajärjestelmien ja saatavuuden toimintaan, pitäen sisällään tiedot esimerkiksi palvelun vasteajoista, saatavuusajoista sekä mahdollisista huoltokatkoista sekä niiden tiedotuksesta.

Häiriötilanteet

Häiriötilanteet-osio pitää sisällään ohjeistuksen palvelun käyttäjälle siinä tilanteessa, jossa palvelu ei toimi odotetusti. Esimerkkitapauksessa listataan palvelun sidosjärjestelmät, sekä kuvaukset sidosjärjestelmien ongelmien palvelussa aiheuttamista ongelmatilanteista. Osiossa kuvataan myös toimenpiteet, joita palvelun käyttäjän tulisi suorittaa ennen yhteydenottoa palveluntarjoajaan ongelman rajaamiseksi tai poistamiseksi.

Yhteystiedot

Yhteystiedot-osiossa listataan palveluun liittyvien yhteydenottokanavien tiedot, kuten esimerkiksi asiakastuen sähköpostiosoite tai puhelinnumero, tai muut palveluun liittyvät kanavat.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen