Skip to content

Palvelumuotoilija - Service Designer

Kuvauksen kirjoitti: Jonne Okkonen, M2235

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Palvelumuotoilija (eng. Service Designer) tehtävä on suunnitella ja kehittää yrityksen, valtion tai kuntien palveluita/tuotteita asiakaslähtöiseltä tasolta. Tavoitteena on kehittää parempi palvelu/asiakaskokemus, josta hyötyy yritys sekä yrityksen asiakkaat. Kehitys/suunnittelu työhön kuuluu ihmisten haastattelua, analysointia, ideointia ja suunnittelua. Palvelumuotoilijan tulisi käydä läpi koko palvelupolku alusta loppuun ja optimoida käyttäjän tarpeet ja täyttää myös liiketoiminnalliset tavoitteet kaikissa asiakkaalle näkyvissä osissa. Nämä osat voivat olla hyvinkin maanläheisiä asioita, kuten tilansisustus, äänet, henkilökunnan vaatetus tai opasteet.

Mihin palvelumuotoilijaa tarvitaan

Hyvän palvelumuotoilijan avulla voidaan yrityksen toimintaa kehittää niin, että se voi erottua selvästi kilpailijoistaan. Otetaan esimerkiksi vaikka pikaruokaketju, joka tarjoaa samoja tuotteita suunnilleen samassa hintaluokassa kuin toiset pikaruokayritykset. Loppujen lopuksi palvelumuotoilu ja palvelukokemus on se joka määrittää kumpaan paikkaan kuluttaja loppujen lopuksi mieluummin menee asioimaan. Täten palvelumuotoilu on erityisen tärkeää ja se kannattaa ottaa huomioon, sen avulla voidaan helposti erottua alalla, jolla on paljon kilpailua. Palvelumuotoiluun panostamalla voidaan helposti nostaa käyttäjätyytyväisyyttä, jolloin he todennäköisemmin suosittelevat yritystä muillekin. Tätä voitaisiin kuvailla win-win tilanteeksi, koska asiakkaat saavat paremman kokomuksen ja yrityksen talous ja kannattavuus paranee siinä samalla.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa