Skip to content

Palvelun monitorointi - Service monitoring

Kuvauksen kirjoitti: Antti Teppo

Lyhyt kuvaus

Palvelun monitorointi on järjestelmän seuraamista. Se mahdollistaa palveluiden lähes jatkuvan saatavuuden, nopean reagoinnin ongelmiin sekä näyttää järjestelmän jatkuvan tilan. Parhaimmillaan monitorointi havaitsee virheen tai ongelman ja kykenee automaattisesti korjaamaan sen. Yksinkertaisimmillaan se on lämpötilan mittaamista ja raja-arvojen ylittyessä tai alittuessa niihin reagointia halutun kaavan mukaan.

Palvelun monitoroinnin pääidea on taata saavutettavuus. Ongelmien ilmaantuessa sen avulla pyritään minimoimaan katkon kesto ja siihen olennaisesti auttaa palvelusta kerättävä data. Palvelua voidaan monitoroida sisäisesti ja ulkoisesti. Olennaista on löytää toimivuuden kannalta tärkeimmät monitoroitavat kohteet.

Monitoroinnin kohteita

  • Sovellusten käyttäytyminen verkossa
  • Tietoturvaan liittyvät ongelmat
  • Tietoverkon ja tietoturvan optimointi
  • Nopea reagointi ongelmiin
  • Automaattinen reagointi ja korjaus
  • Liiketoiminnan tuloksen seuranta

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat