Skip to content

Palvelun saatavuus - Service Availability

Kuvauksen kirjoitti: Markus Haverinen - L4837

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Palvelun saatavuus tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kuinka varmasti palvelu on tarvittaessa käytettävissä jollain annetulla aikavälillä.

Useasti eri palveluiden saatavuudet ilmoitetaan prosentteina. Esimerkiksi eri korkean saatavuuden palveluilla saattaa olla 99.999% saatavuus, joka on jo todella lähelle sataa prosenttia. Joissain palveluissa voi olla myös 27/7 merkintä. Se tarkoittaa sitä, että on palvelu käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa.

Palvelun saatavuus prosentteina saadaan laskettua yksinkertaisella kaavalla:

saatavuuskaava

Jossa AST on Agreed Service Time eli sovittu palveluaika ja DT on Downtime eli häiriöaika.

Esim. jos AST olisi 200h ja DT 2h niin saatavuus olisi silloin 99%.

Ongelmana prosenteissa on se että, se ei ole tarpeeksi selkeä joten mahdolliset asiakkaat eivät ole siihen välttämättä tyytyväisiä.

Eri järjestelmien saatavuus voidaan laskea myös järjestelmän luotettavuuden, ylläpidettävyyden ja redundanssin funktiona. Kun luotettavuus ja redundanssi kasvaa niin järjestelmän häiriöaika pienenee ja sen ansiosta myös saatavuus kasvaa. Saatavuutta voidaan kasvattaa myös lisäämällä järjestelmän testaamista, diagnostiikkaa sekä ylläpitoa. Jos halutaan korkea saatavuus yrityksen tai organisaation on järkevää sijoittaa hyvään infraan, osaavaan ylläpitohenkilöstöön sekä varajärjestelmiin. On myös olennaista miettiä mitkä palvelut ja järjestelmät ovat organisaatiolle kaikista kriittisimpiä ja minkä järjestelmän häiriöstä voisi tulla eniten vahinkoa.

Muuta aiheeseen liittyvää

Useimmat organisaatiot ovat saaneet minimoitua tai poistettua häiriöajan kokonaan hajauttamalla palvelut usealle eri laitteelle. Joten jos yhteen laitteeseen tulee vikaa niin muut pysyvät vielä päällä eikä käyttäjät huomaa sitä ollenkaan.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa