Skip to content

Sysmteemiajattelu

Kuvauksen kirjoitti: Kuka N3390 / Petteri Halvari

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Systeemiajattelussa pyritään tarkastelemaan koko järjestelmää (systeemiä) yksittäisen ominaisuuden sijaan. Tarkoituksena on ymmärtää se, miten systeemin (järjestelmän) osat toimivat suhteessa toisiin ja millaisia yhteydet järjestelmien osien välillä on. Mikäli koko systeemistä saadaan oikea käsitys, niin on mahdollista löytää paras mahdollinen ratkaisu käsillä olevan tarpeen täyttämiseksi. Sen sijaan, että systeemi pilkotaan pieniin osiin ja näitä osia ja niiden ominaisuuksia tarkasteltaisiin itsenäisinä osina, pääpaino on osien välisessä suhteessa ja näiden toiminnassa. Systeemiajattelun avulla on mahdollista löytää "ongelman" juurisyy ja ratkaista se, eikä niinkään kyseisen ongelman / tarpeen ilmentymää. Organisaatioiden ohjelmistot muodostavat yhdessä kokonaisuuden, jossa yksittäiseen osaan tehtävä muutos aiheuttaa heijastusvaikutuksia muihin järjestelmän osiin. Systeemisajattelussa ohjelmistoja ei käsitellä itsenäisinä järjestelmän osina, jotka kommunikoivat vain tiukasti määrätyn kriteeristön mukaisesti muiden ohjelmien kanssa vaan ohjelmistot muodostavat kokonaisuuden, jossa jokainen näennäisesti itsenäinen ohjelma on tosiasiassa järjestelmän osa, jota ilman kokonaisuus ei toimi toivotulla tavalla. Tämä tosiasia hyväksytään ja tiedostetaan ja ohjelmistojen kehityksessä pyritään hallitsemaan kokonaisuutta sekä ohjelmistojen välisiä suhteita. Sen sijaan, että jatkuvasti keskitytään yksittäisten ominaisuuksien ja toiminnallisuuksien korjaamiseen ja selvittämiseen, pohditaan kokonaisuutta ja luodaan päätöksiä siitä, mihin resurssit käytetään sekä mistä voidaan luopua sekä miten kokonaisuus ratkaisee parhaalla tavalla organisaation tarpeet.

Eli miten tämä nyt liittyy ohjelmistosuunnitteluun?

Lähestytään asiaa varsin karkean esimerkin kautta. Organisaatiolla on käytössä asiakaspalveluportaali, projektinhallinta ja taloushallintojärjestelmä. Asiakkaiden kautta syntyy tarve laajemmalle reaaliaikaiselle raportoinnille ja asia päätetään ratkaista hankkimalla raportointijärjestelmä, joka integroidaan osaksi olemassa olevia järjestelmiä. Tässä tapauksessa ongelmaa lähetstytään sitä yksittäisen ominaisuuden kautta joka integroidaan osaksi muuta järjestelmää. Systeemiajattelussa huomioidaan koko systeemi ja siinä olevien eri toimijoiden välinen vuorovaikutus ja tarve joka halutaan ratkaista. Mikäli asiakkaan tarve on saada parempi ja reaaliaikaisempi raportti töiden tilasta, niin erillisen raportointijärjestelmän sijaan ratkaisuna voisikin olla asiakasportaalin kautta rajattu pääsy projektinhallintajärjestelmään ja kahden viikon välein lyhyt raporttipalaveri asiakkaan kanssa, jossa avainluvut käydään läpi. Lopputulos pitää järjestelmän edelleen kohtalaisen yksinkertaisena ja on todennäköisesti huomattavasti halvempi kuin uuden raportointijärjestelmän integrointi osaksi tietojärjestelmää.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa