Skip to content

Käyttäjätarina - User Story

Kuvauksen kirjoitti: Matias Ruha

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Käyttäjätarina on lyhyt, selkeä selitys ohjelmiston ominaisuudesta tai toiminnasta, joka on kirjoitettu käyttäjän tai asiakkaan näkökulmasta. Niitä käytetään ketterässä ohjelmistokehityksessä. Käyttäjätarina ei sukella yksityiskohtiin vaan sen tarkoituksena on auttaa hahmottamaan haluttu lopputulos. Käyttäjätarinoita käytetään, koska ne ovat helposti ymmärrettävissä, ohjaavat luovia ratkaisuja ja helpottavat kehityksen priorisoinnissa.

Käyttäjätarinan komponentit

Käyttäjätarina muodostetaan kolmesta komponentista:

  • Käyttäjä: Kuvaa käyttäjää esim. opiskelija.
  • Toiminnallisuus: Kuvaa sitä, mitä käyttäjä haluaa tehdä.
  • Hyöty: Kuvaa sitä, miten käyttäjä hyötyy.

Nämä yhdistämällä saadaan luotua käyttäjätarina: ”(Käyttäjänä) haluan (toiminnallisuus), jotta (hyöty)”.

Englanniksi käytetään runkona: “As a (description of user), I want (functionality) so that (benefit).”

Käyttäjätarina esimerkki

”Opiskelijana haluan nähdä tehtävän palautuspäivämäärän, jotta voin merkata sen kalenteriin.”

”As a student, I want to see the return date of the assignment so that I can mark it on the calendar.”

Käyttäjätarinoiden kirjoittaminen

Käyttäjätarinoita kirjoittaa ensisijaisesti tuotteen omistaja (product owner), mutta todellisuudessa vastuu jakautuu myös tiimin muille jäsenille. Käyttäjätarinassa yksinkertaisen kielen käyttäminen ilman alan jargonia tai teknisiä yksityiskohtia antaa mahdollisuuden kenelle tahansa osallistua niiden kirjoittamiseen. Pitää vain ymmärtää, mitä käyttäjä hyötyy kyseisestä toiminnallisuudesta. Kehitystiimi puolestaan hoitaa teknisen toteutuksen.

Käyttäjätarinaa kirjoittaessa tulee ottaa huomioon seuraavanlaisia asioita:

  • Hyväksytyn määritelmä (Definition of Done).
  • Tarina on yleensä valmis, kun käyttäjä voi suorittaa tehtävän tai saavuttaa tavoitteen. "Hyväksytty" pitää kuitenkin määritellä erikseen ja määritelmän jokainen kohta on täytettävä, ennen kuin käyttäjätarina voidaan katsoa tiimissä valmiiksi. Esimerkiksi toiminnallisuus on testattu ja parikatselmoitu. Hyväksytyn määritelmä on yleensä sama kaikille käyttäjätarinoille.
  • Hyväksyntäkriteerit (Acceptance Criterias)
  • Varmistaa, että kaikilla on yhteinen käsitys ongelmasta ennen kehitystyön aloittamista ja yhteinen käsitys myös siitä, milloin tarina on valmis. Hyväksyntäkriteerit ovat käyttäjätarina kohtaisia
  • Tehtävien esittäminen
  • Kehitystyön toteuttamiseksi käyttäjätarinalle pitää luoda tehtäviä ja ne jaetaan kehittäjille tehtäväksi.
  • Käyttäjän persoonan määrittäminen
  • Käyttäjän persoona on hyvä määritellä ajoissa. Jos käyttäjätarinalla on useita eri käyttäjiä, kannattaa ne jakaa omiin käyttäjätarinoihin. Näin voidaan keskittyä siihen, että tietyn tyyppinen käyttäjä saavuttaa käyttäjätarinan tavoitteen.
  • Käyttäjäpalautteen kysyminen
  • Käyttäjätarina tulisi suorittaa yhden sprintin aikana
  • Käyttäjätarinat, jotka kestävät kauemmin kuin yhden sprintin (yleensä kaksi viikkoa), tulisi jakaa pienempiin tarinoihin. Käyttäjätarinoiden pilkkominen useammaksi tarinaksi vähentää kehitystyössä tapahtuvia virheitä ja toiminnot saadaan valmiiksi ja julkaistua sprintin jälkeen.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen