Skip to content

Information Technology Infrastructure Library ITIL

Kuvauksen kirjoitti: Pasi Koskinen, M3586

Kuvaus

Information Technology Infrastructure Library eli ITIL on prosessikehys, jonka tarkoituksena on auttaa yritystä tai organisaatiota luomaan toimivan palvelutuotannon. ITIL on kokoelma käytäntöjä, käytännössä ohjekirjasto, joka sisältää neuvoja ja malleja yrityksille heidän IT-palveluidensa hallintaan ja johtamiseen. ITIL:n mukaisessa mallissa yrityksen palvelutuotannon erilaiset vaiheet muodostavat yhtenäisen elinkaaren. Elinkaareen ansiosta eri vaiheet ovat yhteydessä toisiinsa, jotka luovat yhtenäisen kokonaisuuden. Jokainen vaihe pitää sisällään useita prosesseja, joiden yhteistyö sekä informaation kulku prosessien välillä luovat toimivan palvelutuotannon. Näistä vaiheista ja prosesseista muodostuu yhtenäinen prosessi, joka toimii saumattomasti.

Yrityksen ei ole pakko käyttää kaikkia ITIL-mallin osia, vaan voi räätälöidä omiin tarpeisiinsa toimivan kokonaisuuden. Malli toimii hyvänä apuna, jos yrityksen IT-palveluiden tuottami-sessa epäselvyyksiä, jolloin voidaan ottaa käyttöön selkeitä toimintatapoja ja -malleja. Kolme merkittävintä hyötyä mallista yritykselle on tehostaa toimintaa, alentaa kustannuksia sekä parantaa laatua. ITIL ei ole ainut IT-palvelujohtamisen malli, mutta maailmanlaajuisesti tunnetuin. Monet suuret yritykset käyttävät ITIL-mallia toiminnassaan kuten Spotify, Sony ja Disney. Muita suosittuja malleja ovat muun muassa eTOM, COBIT, MOF.

Historia

ITIL-mallia alettiin kehittämään Englannissa 1980-luvulla valtion toimesta. Hankkeen tavoitteena oli puutteita tietotekniikkapalveluissa ja luoda ammattimainen toimintamalli parantamaan palveluiden laatua. ITIL-mallia on jatkuvasti kehitetty ja siitä on julkaistu neljä eri versiota, joista uusin on ITILv4. Versioiden tarkoitus ei ole ollut kirjoittaa aiempaa uusiksi, vaan tuoda malliin jotain uutta ja päivittää mallia nykyaikaan sopivammaksi.

ITILv1

Ensimmäinen versio oli laaja kokoelma kirjoja palvelujen hallinta- ja johtamiskäytännöistä, jotka koettiin parhaiksi. Kirjoja julkaistiin vuodesta 1989 lähtien ja niitä julkaistiin vuosien varrella yhteensä 34.

ITILv2

Toisen version julkaisu aloitettiin vuonna 2000. Suuresta määrästä kirjoja haluttiin kirjoittaa yksi prosessiviitekehys, joka linkittää parhaiden eri käytäntöjen alueet toisiinsa. Toinen versio tiivistyi kahdeksaan kirjaan. Tärkeimpänä uudistuksena tuli parannuksia tuki- ja toimitusprosesseihin. Versio sisälsi myös neuvoja sovellus-, tietoturva ja tietotekniikan infrastruktuurin hallintaan.

images/ITILv2.png

ITIL v2 malli (Lähde: ITIL Wikipedia artikkeli)

ITILv3

Kolmas versio julkaistiin vuonna 2007 ja päivitettiin vuonna 2011. Kolmas versio tiivistettiin selkeäksi prosessikirjastoksi ja pääpaino on vahvasti palvelunäkökulmaan. Versiossa käytetään elinkaarimallia palvelun jaottelemiseen viiteen eri alueeseen, joista jokainen on oma kirjansa:

  • Palvelustrategia, jossa kuvataan palvelustrategia ja arvontuottaminen, IT-palveluiden linkittäminen liiketoiminnan tarpeisiin ja palvelustrategian suunnittelu ja käyttöönotto.

  • Palvelusuunnittelu, jossa kuvataan palvelujen suunnittelun tavoitteet ja elementit, palvelumallin valinta, kustannusmallit, riski/hyöty-analyysit, palvelusuunnitelman käyttöönotto sekä palvelujen mittaus ja valvonta.

  • Palvelutransitio, jossa kuvataan organisaation ja organisaatiokulttuurin muutoksen hallinta, Knowledge Management, Service Knowledge Management System, menetelmät ja käytännöt sekä työkaluohjelmistot että palvelujen mittaus ja kontrolli.

  • Palvelutuotanto, jossa kuvataan sovellusten hallinta, muutoksenhallinta, tuotannon hallinta, kontrolliprosessit ja funktiot sekä mittaus ja valvonta.

  • Jatkuva palvelun parantaminen, jossa kuvataan organisaatiomuutoksen ja organisaatiokulttuurimuutoksen hallinta, kehittämisen liiketoiminta- ja teknologiaajurit, menetelmät ja käytännöt sekä työkalut että mittaus ja valvonta.

images/ITILv3.PNG

ITIL v3 malli (Lähde: ITIL-prosessikehys suuren IT-alan yrityksen Service Deskissä)

ITILv4

Neljäs versio julkaistiin vuonna 2019. Versiossa keskitytään vahvasti Lean DevOps ja ketteriin menetelmiin. Aluksi versiosta julkaistiin vain yksi kirja, ITIL 4 Foundation, jonka tarkoituksena on esitellä uuden version arkkitehtuuri ja peruskäsitteet. Myöhemmin versiota täydennettiin 5 kirjalla. Version kaikki sisältämät kirjat:

  • ITIL 4 Foundation, jossa esitellään ja perehdytään uuteen malliin ja sen käytännön sovelluksiin modernissa digitaalisessa maailmassa.

  • Create, Deliver and Support, joka sisältää ohjeita digitaalisten tuotteiden ja palveluiden hallintaan tai lopputoimitukseen.

  • Drive Stakeholder Value, joka sisältää ohjeita asiakaspolkuihin ja kokemuksiin sekä ulkoisiin suhteisiin.

  • High-velocity IT, joka sisältää ohjeita digitalisoitumiseen ja suureen datamäärään liittyvissä projekteissa.

  • Direct, Plan and Improve, joka sisältää ohjeita organisaation tai IT-tiimin suunnan ja strategian hallintaan.

  • Digital and IT Strategy, jossa esitellään käytännön taitoja häiriöiden kanssa kilpailuun, strategian muokkaamiseen, prosesseihin mukautumiseen ja luoda koko toimintamallille uusi tarkoitus vastatakseen digitaalista maailmaa.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen