Skip to content

Kanban

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Kuvauksen kirjoitti Noora Backlund.

Kanbanista ja sen historiasta yleisesti

Kanban on prosessi, jota käytetään työnkulkujen (eng. workflow) hallintaan ja kehittämiseen, ja on sovellettavissa laajalla skaalalla organisaatioita. Sana "kanban" on japania, ja tarkoittaa visuaalista signaalia. (Fun fact: merkit voi lukea myös kiinaksi, jolloin suora käännös on "katso taulua".)

images/kanban-characters.png

Kanban japaniksi

Niille, jotka ovat ehtineet jo viettämään aikaa yrityselämässä, on todennäköisesti käynyt jo hyvin selväksi, että johto pitää kuvista ja graafeista. Ja erityisesti prosesseista, joilla on hieno tai ytimekäs nimi (kuten esimerkiksi Six Sigma, Lean tai Scrum). Kanban ei ole tässä poikkeus: Kanban on visuaalinen ja havainnollistava menetelmä käsitellä työtapahtumia työnkulun läpi.

Menetelmä kehitettiin Toyotan autotehtaalla tuotannon aikataulutusjärjestelmäksi 1940-luvun lopulla Just-In-Time tuotantomenetelmään siirtymisen myötä, ja menetelmä valjastettiin IT-alan käyttöön 2000-luvun alkupuolella. David J. Anderson kirjoitti teoksen "Kanban: Successfully Evolutionary Change for Your Technology Business", jossa Taiichi Ohnon, Eli Goldrattin, Edward Demmingsin ja Peter Druckerin töihin pohjautuen määritettiin Kanban-menetelmä teknologiayrityksen perspektiivistä.

images/kanban-board-toyota.png

Alkuperäinen Kanban-järjestelmä Toyotan tehtaalla (lähde: Kanban Explained for Beginners).

Kanbanin käytännön toiminta

Kanbanin yleisin käyttötapa on Kanban-taulun muodossa. Kanban-taulussa visuaaliset elementit (tarrat, muistilaput tai vastaavat) kuvaavat projekteja, työtehtäviä, tai yksittäisiä kokonaisuuksia, joilla kuvataan työn kohteena olevat asiat. Nämä järjestetään taululla oleviin sarakkeisiin, jotka kuvaavat prosessin eri työvaiheita: yksinkertaisimmillaan esimerkiksi vaiheita "Kesken", "Työn alla" ja "Valmis".

Kanbaniin oleellisena asiana kuuluu työn alla olevien asioiden (lappujen, kokonaisuuksien, tarrojen) määrän rajoittaminen. Työn alla voi olla maksimissaan ennalta määrätty lukumäärä asioita (esimerkiksi kolmesta viiteen, ympäristöstä riippuen), jotka on työstettävä seuraavaan vaiheeseen, ennen kun uusia asioita voidaan ottaa työn alle. Maksimimäärärajoitusten avulla pystytään tunnistamaan prosessin pullonkaulat sekä tunnistaa ylikuormitustilanteet.

Kanban-tauluilla on usein oma paikkansa toteutusta odottaville asioille, joista töitä otetaan tiimin toimesta työn alle. Ajankohtaa, jolloin toteutusta odottava asia otetaan työn alle, kutsutaan Commitment Pointiksi. Vastaavasti, taululla on usein tavoitepiste (Delivery Point), jonne työ siirretään valmistuessaan. Näiden pisteiden väliseen matkaan kulunutta aikaa kutsutaan läpimenoajaksi (eng. Lead Time), jota Kanban-menettelyllä pyritään pienentämään.

images/kanban-board-example.png

Esimerkki Kanban-taulusta (lähde: What is a kanban board?)

Muuta aiheeseen liittyvää

Kanban ja Scrum ovat hyvin samanlaisia. Pääasiallisena erona on, että Kanban on jatkuva prosessi, kun taas Scrum on jaksotettu ennalta määriteltyihin ajanjaksoihin (sprintteihin). Scrumissa eri roolien omistajuudet ovat myös tarkasti määritelty, kun taas Kanbanissa organisointiin ja roolitukseen ei juurikaan oteta kantaa. Kanban ei myöskään vaadi muutoksia olemassa olevaan prosessiin, vaan voidaan ottaa käyttöön jo käytössä olevien toimintatapojen päälle.

Kanbanin käytössä saa ja kannattaakin käyttää luovuutta. Kanban-taulu voi olla fyysinen (vaikkapa valkotaulu), tai Kanbanin soveltamisessa voi myös käyttää tarkoitukseen soveltuvia digitaalisia työvälineitä (esim. Trello).

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen