Tukipyyntö - Service Request
Kuvauksen kirjoitti: Hannu Kujanpää / M0374
Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta
Tukipyyntö on pyyntö palveluntarjoajalle jostain asiakkaan tarpeesta. Suomennos voisi olla myös palvelupyyntö, joka kuvaisi ehkä paremmin käsitettä. Verrattuna incidentiin, service requestin taustalla ei ole välttämättä varsinainen ongelma, vaan asiakas haluaisi jotain palvelua palveluntarjoajalta (toive).
Tukipyyntö voi olla muun muassa salasanan vaihto, jonkin lisäohjelmiston asentaminen tai tietojen pyytäminen.
Muuta aiheeseen liittyvää
Tukipyynnöt kannattaa erotella incidenteistä ja change requesteista, sillä tukipyyntöjä voi myös automatisoida. Asiakas voi itse täyttää paljon tarvittavia tietoja etukäteen, joka helpottaa tukipyynnön käsittelijää. Muun muassa salasanojen resetointi on monesti automatisoitu tukipyyntö, sillä käyttäjä monesti itse vaihtaa salasanan esimerkiksi sähköpostilinkistä.
Linkit ulkopuolisiin lähteisiin
- https://www.tutorialspoint.com/itil/itil_terminologies.htm
- https://www.ibm.com/support/knowledgecenter/SSWT9A_7.6.1.2/com.ibm.sccd.doc/workflow_adv/c_sample_service_request.html
- https://freshservice.com/it-incident-management-software/incident-service-request-blog/
- https://www.inform-it.org/wp-content/uploads/2015/01/What-the-heck-is-a-Service-Request-column-ITSM-PORTAL-2010.pdf